Mosambik: mnohojazyčnost a bilingvní vzdělávání
Mosambik je pestrá mnohojazyčná země s bohatou kulturní a jazykovou rozmanitostí. Kromě portugalštiny, oficiálního jazyka, se v Mosambiku mluví více než 40 původními jazyky patřícími do jazykové rodiny Bantuů. Tyto jazyky tvoří nedílnou součást mosambické společnosti a kultury, hrají klíčovou roli v každodenním životě obyvatel.
Rozmanitost jazyků v Mosambiku
Podle Ethnologue má Mosambik 42 původních jazyků. Tyto jsou: macua, changany, seny, lómue, chuabo, niany, xindau, xítsua, nhúngue, yaawo, maconde, tewe, rongy, tonga, chope, manicy, cibalke, koti a další. Tyto jazyky se odlišují svými vlastnostmi, strukturou a rozsahem používání. Zatímco některé jsou široce rozšířené a mluví je většina obyvatel, jiné jsou používány pouze v malých komunitách.
Jazyková politika v Mosambiku
Debata o jazykové politice v Mosambiku je klíčovým politickým tématem, vyvolávajícím živé diskuse. Po téměř 50 letech nezávislosti došlo k posunu ve vnímání vztahu mezi portugalštinou a ostatními jazyky. Zatímco na začátku byly investice zaměřeny především na výuku portugalštiny, v posledních desetiletích byla zdůrazněna role národních jazyků ve společenském vývoji.
Bilingvní vzdělávání v Mosambiku
Bilingvní vzdělávání, které spojuje gramotnost v místním jazyce a portugalštině, je klíčovým programem řešícím otázky rovnosti, kvality a sociální spravedlnosti v mnohojazyčném a multikulturním kontextu Mosambiku.
Historie a vývoj bilingvního Vzdělávání
V letech 1993 až 1997 probíhal experimentální projekt bilingvního vzdělávání v Mosambiku (PEBIMO), který vedl k začlenění mosambických jazyků do národního vzdělávacího systému (SNE) v roce 2003. Tento politický směr byl potvrzen v roce 2004, kdy byl do ústavy Mosambické republiky začleněn článek 9, zdůrazňující význam národních jazyků jako kulturního a vzdělávacího dědictví.
V letech 2003 až 2017 byl proveden pilotní projekt na rozšíření bilingvního vzdělávání, a v roce 2018 byly mosambické jazyky oficiálně začleněny do nového zákona o SNE jako vyučovací a studijní jazyky na primární úrovni.
Závěr
Přijetí bilingvního vzdělávání v Mosambiku představuje důležitý krok k podpoře jazykové rozmanitosti a rovnosti v zemi. Bilingvní vzdělávání má potenciál pozitivně ovlivnit kognitivní, sociální a emocionální rozvoj jednotlivců. Bilingvní a biliterní jedinci se projevují úspěchem ve škole a celoživotním učení, přičemž aktivně přispívají k rozvoji své země.